Keď za lekárom prídete s jednou chorobou a odídete s dvoma

Autor: Patrik Lučan | 21.2.2013 o 9:17 | Karma článku: 11,13 | Prečítané:  1740x

Celé roky som nebol chorý. Asi preto som si myslel, že základná zdravotná starostlivosť nie je taká zlá ako sa o nej píše. Stále si to myslím, aj keď sú situácie, kedy ma optimizmus zďaleka obchádza.

 www.sxc.hu

Dva dni sa priateľka neúspešne snaží dostať k lekárovi s príšerných kašľom a ešte príšernejšou nádchou. Najprv sa snažila vyliečiť dostupným spôsobom (čaje, med, zábaly, coldrex). Keď to nevyšlo, uznala, že treba zájsť k lekárovi. Prvý deň bolo v čakárni veľa ľudí. Sedieť celé hodiny s chorobou v miestnosti s ďalšími chorými ľuďmi je nielen deprimujúce ale zdá sa, že aj dobre na hlavu padnuté. S oslabenou imunitou je predsa človek ešte viac náchylný na zhoršenie stavu. Zašla k lekárke prvýkrát, no to sa otočila hneď v čakárni. O niekoľko hodín neskôr išla skúsiť šťastie znovu. Opäť veľa ľudí a keďže bolo zrejmé, že sa na rad už nedostane, musela počkať do rána.

Dnes ráno o siedmej vyrazila priateľka k lekárke, sadla si do čakárne s dobrým pocitom, že je prvá. Nik ju neokašliaval, nik na ňu nefunel ani necivel. Poctivo čakala pred dverami svojej lekárky. Sem-tam zazrela sestričku ako vychádza z dverí a vracia sa späť. O pol hodinu sa spýtala sestry, či už je pani doktorka v ordinácii. Zdravotná sestra jej však odpovedala protiotázkou: A to neviete, že dnes ordinuje pani doktorka až od desiatej?

Vtedy si spomenula na niekoľko základných charakteristík dobrého pacienta. Tie sú podobné biblickým cnostiam.

  • Pacient je trpezlivý - bez ohľadu na to, či pred dverami čaká hodinu alebo tri a či ho nejaká doktorova známa trikrát predbehne, pacient sedí a v ruke si žmolí poradové číslo.
  • Pacient je múdry - vždy vie, kedy ordinuje jeho lekár aj keď ordinačné hodiny nenájde na internete a pri dverách ordinácie sa strácajú v záplave reklám.
  • Pacient je tichý - keď už vstúpi do ambulancie, v žiadnom prípade nesmie preukázať schopnosť baviť sa na odbornej úrovni s lekárom. V ordinácii je šéfom lekár a ten neznesie, keď si nejaký laik čosi, kdesi preštuduje a potom mu dáva rozumy. Hlavne neznesie, keď mu pacient pripomína dávno zabudnuté prednášky profesorov z výšky.
  • Pacient je pokorný - s výmenným lístkom chodí od dverí k dverám, načúva nárekom a chrapotom na rôznych oddeleniach a lekári na neho hľadia ako na dajakú súčiastku, kus kosti, tamtú pečeň, boľavý zub, či zapálené hrdlo. Lekár je automechanik a pacient iba kus pospájaných súčiastok. Máloktorý z lekárov sa na človeka pozerá ako na komplexnú bytosť s pocitmi, radosťami a trápeniami. Lekári zabudli na ľudskú dušu.

S týmto zoznamom už nemáte chuť drzej sestričke odpovedať. To, že za pol hodinu okolo mojej priateľky prešla aspoň 3x, videla ju sedieť v čakárni a nič jej za celú dobu nepovedala, svedčí o jej vzťahu k pacientom. Pacient musí byť nielen trpezlivý ale aj pokorný. Myslím, že je dosť veľa dobrý lekárov a ich sestier a dobré meno im kazia tí, kam pacienti prídu s jednou chorobou a odchádzajú odtiaľ s dvoma. Toto bol, bohužiaľ, jeden z tých zlých príkladov z ktorých sa treba poučiť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Na ministerstve prežil Mečiara, Dzurindu aj Fica. Prečo by mal Plavčan odstúpiť

Aj keď ďalšie kauzy pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

EKONOMIKA

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka.


Už ste čítali?